چگونه نمک و شکر را که با هم مخلوط شده اند را جدا کنيم؟

روش اول:مقداری الکل را به مخلوط این دو بیفزایید. الکل به این دلیل که دارای عامل هیدروکربنی ناقطبی است، شکر را که آن هم عامل هیدروکربنی دارد، در خود حل می‌کند. ولی نمک که ماده‌ای یونی است در آن حل نمی‌شود. به این ترتیب با یک صافی می‌توان بلورهای نمک را جدا نمود. پس از مدتی هم الکل تبخیر می‌شود و دوباره بلورهای شکر به دست می‌آیند.

روش دوم: روش تبلور است که بر اساس آن، هر ماده به دور هسته‌ای از جنس خودش متبلور می‌شود. برای جدا کردن شکر و نمک با این روش، مخلوط نمک و شکر را پس از انحلال در آب، گرم کنید و به صورت محلول اشباع درآورید. هم‌زمان دو نخ در محلول آویزان کنید که به یکی از نخها تکه‌ای سنگ نمک و به نخ دیگر تکه‌ای نبات بسته شده باشد. پس از مدتی، هر ماده به دور بلور همجنس خود جمع و متبلور می‌شود.

روش سوم: به علت تفاوت در وزن مولکولي شکر و نمک، ميتوان از سانتريفوژ، که بر اساس تفاوت در وزن مولکولي مواد را از هم جدا ميکند، استفاده کرد.

روش چهارم: به علت تفاوت در اندازه ي بلورهاي نمک و شکر، ميتوان از صافي هايي با اندازه ي روزنه هاي بسيار ريز نيز استفاده کرد البته به شرطي که اندازه ي بلور بزرگتر را بدانيم.

البته از روش بسيار جالب تري هم مي توان استفاده کرد به اين صورت که شکر و نمک را جلوی يک تعداد مورچه می ريزيم. مورچه ها شکر را جدا می کنند و نمک باقی می ماند.

 

طرح غنی سازی درمدارس

این طرح درپایه های اول ودوم راهنمایی دربعضی مدارس به صورت آزمایشی اجرا می شودبا توجه به نتایج مثبت بدست آمده از اجرای طرح در سال آینده نیز در پایه سوم راهنمایی انجام خواهد شد . نکاتی قابل توجه جهت آشنایی با اهداف اصلی طرح:

هدف از این طرح مبادله وارتقای تجارب معلمان و احیای نقش تصمیم گیری معلم در امر تدریس است به نحوی که اورا از یک انتقال دهنده مفاهیم به معلمی تصمیم گیر و برنامه ریزوفکور تبدیل کند. فردی که در سه بخش زیر توانایی تولید برنامه و اجرای آن را داراست:


ادامه نوشته

مسابقه مقاله نویسی درس علوم تجربی

در راستاي گسترش و تقويت فعاليتهاي گروه هاي آموزشي در دوره متوسطه راهنمايي تحصيلي ، پايگاه كيفيت بخشي به فرآيند آموزشي درس علوم تجربي در استان اصفهان در تاريخ 89/10/20 تشكيل گرديد . اين تصميم در راستاي سياست هاي راهبري و كيفيت بخشي به آموزش دروس علوم تجربي اتخاذ شده است .

دبیرخانه علوم تجربی در نظر دارد مسابقه مقاله نویسی درزمینه های زیر برگزار نماید تا دبیران و صاحب نظران را در مورد بررسی و پربار کردن درس علوم تجربی ترغیب نماید

ادامه نوشته

نمونه سئوال علوم دوم راهنمایی

1. براي هر يك از موارد زير سه دليل بياوريد كه آن‌ها كاني هستند.
الف) گچ        ب) نمك خوراكي                 پ) گوگرد

2-كاني‌هاي اوليه و ثانويه را از نظر چگونگي به وجود آمدن با يك ديگر مقايسه كنيد.

3-اگر درمنزل، ديگ يالگن مسي داشته باشيد، لابد ديده ايد كه بعد از مدتي در گوشه وكنار آن زنگار سبز رنگي به وجود مي‌آيد. اين زنگار سبز، يك........... به نام مالاكيت است.
الف) كاني اوليه      ب) كاني ثانويه             ج) كاني رسي       د) خاك كاني

4-در جدول زير نام و خصوصيات چهار سنگ آذرين آورده شده است. آيا مي‌توانيد با توجه به اطلاعات اين جدول براي گفته‌هاي زير دليل علمي بياوريد؟

نام سنگ

 گرانيت

 ريوليت

گابرو

بازالت

اندازه بلور

 درشت

ريز

درشت

ريز

         تركيب شيميايي

        سيليسيم، اكسيژن، آلومينيوم،              سديم و   پتاسيم

           سيليسيم، اكسيژن، آهن، منيزيم و كلسيم

الف) جنس سنگ‌هاي جزاير آتش فشاني اغلب از سنگ بازالت است.
ب) ريوليت و گرانيت از سنگ‌هاي آذريني هستند كه فقط در قاره‌ها يافت مي‌شوند.

5-مریم مي‌گويد :« قديمي ترين و جديدترين سنگ‌هاي زمين، سنگ‌هاي آذرين اند.»
نظر شما درباره‌ي گفته مریم چيست؟ گفته او را تأييد مي‌كنيد يا رد مي‌كنيد؟ دليل خود را بنويسيد
.

6-براي اين كه سنگ‌ها در اعماق زمين ذوب شوند:
الف) بايد گرما در اين منطقه زياد و فشار كم شود       ب) بايد گرما و فشار در اين منطقه زياد شود
ج) بايد گرما كم ولي فشار زياد شود                          د) بايد گرما و فشار در اين منطقه كم شود

7-زمين شناسان منبع اصلي گرماي داخل زمين را از چه مي‌دانند؟
الف) گرماي اوليه زمين   ب) گرماي خورشيد       ج) فعاليت برخي عناصر سنگين   د) فشار لايه‌هاي بالايي

8-احتمال وجود آثار و بقاياي جانداران گذشته در ميان كدام يك از سنگ‌هاي زير بيش تر است؟
الف) ماسه سنگ      ب) گرانيت                          ج)بازالت                  د) ريوليت

 

9-براي اين كه سنگ‌هاي مرمر، كوارتزيت، گنيس به وجود بيايند به ترتيب كدام سنگ‌ها بايد دگرگون شوند؟ 
الف) سنگ گچ، ماسه سنگ، گرانيت        ب) سنگ آهك، ماسه سنگ، گرانيت
ج) سنگ آهك، گرانيت، ماسه سنگ           د) سنگ آهك، گرانيت، سنگ گچ

نمونه سئوال  مبحث زیست دوم راهنمایی

 

1-هر يك از كارهاي زير مربوط به كدام يك از اندام‌هاي دستگاه گوارش است؟
الف) ترشح هيدروكلريك اسيد(                  )
ب) محل ورود ترشحات كبد و لوزالمعده(                    )
پ) محل نگه داري باكتري‌هاي مفيد و ويتامين ساز(        )
ت) كبد قند اضافي را به چه ماده‌ي تبديل مي‌كند؟
ث) اگر مقدارقند خون خيلي زياد شود كبد آن را تبديل به چه ماده‌ي ديگري مي‌كند؟(                      )
ج) جذب مواد غذايي به خون (               )

2-كبد بزرگترين غده‌ي بدن است كه چندين وظيفه‌ي مهم دارد. از وظايف كبد يكي ذخيره‌ي بعضي مواد غذايي و ديگري ترشح بعضي مواد است:
پ) كبد چه مايعي را ترشح‌ي كند كه در گوارش غذا مؤثر است؟

       
ادامه نوشته

تقدیروقدردانی

 معلمی هنر است، هنر آموختن، هر آن چه سال ها با سعی و تلاش اندوخته است. معلّمی عشقی است الهی و آسمانی است که پروردگار مهربان به انسان اعطا کرد تا با همّت بلند خویش روشنائی شب های تاریک جهالت و نادانی باشد. معلمّی، مهری است که از روز ازل با گل آدمی سرشته شد تا مردم از ظلمات جهل به نور دانایی، رهنمون شوند. براستی که معلّمی شغل نیست، عشق است. نامت ای میراث دار انبیاء جاودانه و روزت مبارک.